Lekcje z historii najnowszej 5.12.2011 r.
W dniu 5 grudnia 2011 r. uczniowie klas IV-VI naszej szkoły wzięli udział w kolejnej edycji ogólnopolskiego programu „Lekcje z historii najnowszej”.
Pan Tomasz Janik, pracownik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Rzeszowie, zapoznał każdą klasę z jednym z aspektów najnowszej historii Polski, wykorzystując aktywne metody nauczania.
Uczniowie klasy IV, podczas dwugodzinnych zajęć: „Z flagą narodową przez historię najnowszą Polski”, podzieleni na grupy, starali się dopasowywać wydarzenia historyczne do prezentowanych slajdów i podkreślać rolę flagi narodowej towarzyszącej im. Następnie wykonywali plakat reklamowy zachęcający do wywieszenia flagi w dniach upamiętniających ważne narodowe wydarzenia. Oto niektóre z haseł: Dubi – dam, zawieś flagę tam, Jeśli jesteś patriotą – zawieś flagę z ochotą, Jesteś Polakiem – wywieś flagę.
„Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej” – to temat zaproponowany dla klasy V. Uczniowie wysłuchali fragmentu pamiętnika małej Żydówki z czasów II wojny światowej oraz dowiedzieli się jak, pomimo surowych kar, z karą śmierci włącznie, Polacy ratowali swoich żydowskich sąsiadów. Pracując w grupach, wykonywali ilustracje do tekstów źródłowych.
Szóstoklasiści zmierzyli się z trudnym tematem „Prześladowani i aparat terroru w latach 1944 – 1989 w Polsce”. Na zajęciach obecna była także pani Magdalena Lelek z Nosówki, która jest synową bratanicy Franciszka Błażeja – urodzonego w Nosówce, działacza konspiracyjnego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, skazanego w 1951 roku przez sąd komunistycznej Polski na karę śmierci za działalność na rzecz niepodległości Polski. Pani Magdalena prezentowała Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski – odznaczenie, nadane pośmiertnie Franciszkowi Błażejowi 1 marca 2010 roku przez śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego – za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej.
Zadaniem uczniów było napisanie listów do Franciszka Błażeja, oczekującego w celi śmierci na wyrok. Oto ich fragmenty:
Jesteśmy uczniami kl. VI SP w Nosówce. Piszemy do Ciebie list, bo chcemy, żebyś zostawił wszystko i wracał do domu, ale o Polskę warto walczyć, bo musimy odzyskać niepodległość (S. Biały, K. Piejko)
Współczujemy Ci, że siedzisz w celi, ale wierzymy, że dasz sobie radę. Dziękujemy, że dzięki Tobie mamy wolną Polskę (P. Iżyńska, J. Zacios, W. Świeca)
Nie martw się, Polska na pewno odzyska niepodległość, a my się kiedyś spotkamy … (D. Ziobro, R. Micał)
Niewielu ludzi poświęciłoby swoje życie dla kraju, w którym żyjemy. Brak nam słów, żeby określić nasz smutek i współczucie (W. Bijoś, M. Wróbel)
Oddałeś się za wolność Polski. Bardzo Cię podziwiamy, jesteś dla nas wzorem szlachetnego postępowania (P. Mita, K. Pawełek)
Podziwiamy Twoją odwagę i Twoje poświęcenie dla Polski. Jesteśmy bardzo dumne z posiadania tak Honorowego Rodaka, który oddał życie dla dobra Ojczyzny (W. Pietrucha, N. Tajchman)
Bardzo chciałybyśmy Cię pocieszyć, ale nie wiemy, jak to zrobić. Pamiętaj, jesteśmy z Tobą. Podziwiamy Cię za to, co zrobiłeś dla naszej Ojczyzny ( J. Babiarz, K. Michalik)
Jako Polak bardzo doceniam Twoje poświęcenie dla Polski (M. Matłosz)
Chciałybyśmy podziękować Ci za to, że ratowałeś Ojczyznę. Nie myśl, że teraz zginiesz i cała pamięć o Tobie zaniknie. Będziemy pamiętać! Dziękujemy za uratowanie ojczyzny. Twoja i Nasze rodziny będą mogły żyć. Jesteśmy z Ciebie dumne. Musisz wiedzieć, że dałeś życie następnym pokoleniom. Dałeś lepsze życie! (M. Wilk, K. Śliż)
Znamy Twoją historię i podziwiamy Cię. Naszym zdaniem jesteś wspaniałym bohaterem (K. Baran, B. Kręgielewski)
Piszę do Ciebie, ponieważ chciałbym Cię podnieść na duchu. Nie bój się być dzielny i nie mów im nic. Mieliśmy dzisiaj lekcje o Twojej działalności konspiracyjnej. Była obecna Twoja rodzina. Mieszkam w Nosówce, na Przymiarkach. Jestem Twoim sąsiadem. Bardzo Cię podziwiam. Wytrwaj! (A. Rzucidło)
Wszystkie listy zostały przekazane najbliższej Rodzinie śp. Franciszka Błażeja.
Lekcje z wykorzystaniem metod aktywizujących, niewątpliwie przyczyniają się do pogłębienia wiedzy uczniów i jej osobistego przeżywania. Pokazują, że nie są to „zamierzchłe czasy”, ale nieodległa rzeczywistość. W dobie zmian programowych w nauczaniu historii, gdzie dzieje najnowsze uczniowie poznawać będą dopiero w III klasie liceum, tego rodzaju zajęcia są bezcenne.
Małgorzata Król
no images were found