Lekcje z historii najnowszej 5.12.2011 r.

thumbnail-php-ffiles-pl-dsc03013-1324320096-jpgwidth1000

W dniu 5 grudnia 2011 r. uczniowie klas IV-VI naszej szkoły wzięli udział w kolejnej edycji ogólnopolskiego programu „Lekcje z historii najnowszej”.

Pan Tomasz Janik, pracownik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Rzeszowie, zapoznał każdą klasę z jednym z aspektów najnowszej historii Polski, wykorzystując aktywne metody nauczania.

Uczniowie klasy IV, podczas dwugodzinnych zajęć: „Z flagą narodową przez historię najnowszą Polski”, podzieleni na grupy, starali się dopasowywać wydarzenia historyczne do prezentowanych slajdów i podkreślać rolę flagi narodowej towarzyszącej im. Następnie wykonywali plakat reklamowy zachęcający do wywieszenia flagi w dniach upamiętniających ważne narodowe wydarzenia.  Oto niektóre z haseł: Dubi – dam, zawieś flagę tam, Jeśli jesteś patriotą –  zawieś flagę z ochotą, Jesteś Polakiem – wywieś flagę.

      „Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej” – to temat zaproponowany dla klasy V. Uczniowie wysłuchali fragmentu pamiętnika małej Żydówki z czasów II wojny światowej oraz dowiedzieli się jak, pomimo surowych kar, z karą śmierci włącznie, Polacy ratowali swoich żydowskich sąsiadów. Pracując w grupach, wykonywali ilustracje do tekstów źródłowych.

Szóstoklasiści zmierzyli się z trudnym tematem „Prześladowani i aparat terroru w latach 1944 – 1989 w Polsce”. Na zajęciach obecna była także pani Magdalena Lelek z Nosówki, która jest synową bratanicy Franciszka Błażeja – urodzonego w Nosówce, działacza konspiracyjnego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość, skazanego w 1951 roku przez sąd komunistycznej Polski na karę śmierci za działalność na rzecz niepodległości Polski. Pani Magdalena prezentowała Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski – odznaczenie,  nadane pośmiertnie Franciszkowi Błażejowi 1 marca 2010 roku przez śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego – za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej.

Zadaniem uczniów było napisanie listów do Franciszka Błażeja, oczekującego w celi śmierci na wyrok. Oto ich fragmenty:

Jesteśmy uczniami kl. VI SP w Nosówce. Piszemy do Ciebie list, bo chcemy, żebyś zostawił wszystko i wracał do domu, ale o Polskę warto walczyć, bo musimy odzyskać niepodległość (S. Biały, K. Piejko)

 

Współczujemy Ci, że siedzisz w celi, ale wierzymy, że dasz sobie radę. Dziękujemy, że dzięki Tobie mamy wolną Polskę (P. Iżyńska, J. Zacios, W. Świeca)

 Nie martw się, Polska na pewno odzyska niepodległość, a my się kiedyś spotkamy … (D. Ziobro, R. Micał)

 Niewielu ludzi poświęciłoby swoje życie dla kraju, w którym żyjemy. Brak nam słów, żeby określić nasz smutek i współczucie (W. Bijoś, M. Wróbel)

 Oddałeś się za wolność Polski. Bardzo Cię podziwiamy, jesteś dla nas wzorem szlachetnego postępowania (P. Mita, K. Pawełek)

 Podziwiamy Twoją odwagę i Twoje poświęcenie dla Polski. Jesteśmy bardzo dumne z posiadania tak Honorowego Rodaka, który oddał życie dla dobra Ojczyzny  (W. Pietrucha, N. Tajchman)

 Bardzo chciałybyśmy Cię pocieszyć, ale nie wiemy, jak to zrobić. Pamiętaj, jesteśmy z Tobą. Podziwiamy Cię za to, co zrobiłeś dla naszej Ojczyzny ( J. Babiarz, K. Michalik)

 Jako Polak bardzo doceniam Twoje poświęcenie dla Polski (M. Matłosz)

 Chciałybyśmy podziękować Ci za to, że ratowałeś Ojczyznę. Nie myśl, że teraz zginiesz i cała pamięć o Tobie zaniknie. Będziemy pamiętać! Dziękujemy za uratowanie ojczyzny. Twoja i Nasze rodziny będą mogły żyć. Jesteśmy z Ciebie dumne. Musisz wiedzieć, że dałeś życie następnym pokoleniom. Dałeś lepsze życie!  (M. Wilk, K. Śliż)

 Znamy Twoją historię i podziwiamy Cię. Naszym zdaniem jesteś wspaniałym bohaterem (K. Baran, B. Kręgielewski)

 Piszę do Ciebie, ponieważ chciałbym Cię podnieść na duchu. Nie bój się być dzielny i nie mów im nic. Mieliśmy dzisiaj lekcje o Twojej działalności konspiracyjnej. Była obecna Twoja rodzina. Mieszkam w Nosówce, na Przymiarkach. Jestem Twoim sąsiadem. Bardzo Cię podziwiam. Wytrwaj! (A. Rzucidło)

      Wszystkie listy zostały przekazane najbliższej Rodzinie śp. Franciszka Błażeja.

Lekcje z wykorzystaniem metod aktywizujących, niewątpliwie przyczyniają się do pogłębienia wiedzy uczniów i jej osobistego przeżywania. Pokazują, że nie są to „zamierzchłe czasy”, ale nieodległa rzeczywistość. W dobie zmian programowych w nauczaniu historii, gdzie dzieje najnowsze uczniowie poznawać będą dopiero w III klasie liceum, tego rodzaju zajęcia są bezcenne.

Małgorzata Król

no images were found

Related Images:

Skip to content