W najbliższym czasie, nie wiadomo jak długo, dzieci w wieku szkolnym zmuszone będą spędzać bardzo dużo czasu przy komputerach korzystając z dziennika elektronicznego, platform edukacyjnych, komunikatorów i wielu innych narzędzi wybranych do pracy przez nauczycieli. 

Bezpieczne stanowisko pracy przy komputerze to także bezpieczny sprzęt komputerowy oraz właściwe jego użytkowanie, konserwacja, regularne przeglądy sprawności. Wszystkie elementy wyposażenia, zarówno w kwestii sprzętu komputerowego, jak i pozostałych sprzętów – powinny mieć odpowiednie atesty i certyfikaty bezpieczeństwa.

W nauczaniu zdalnym nauczyciele korzystają z pracy on-line mając bezpośredni kontakt z uczniami za pośrednictwem wizji i dźwięku.

Jedno z najważniejszych zadań spoczywających na rodzicach to pomoc w unikaniu zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu, gdyż korzystanie z Internetu niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw, szczególnie dla dzieci. Niestety Internet jest wykorzystywany do działań bezprawnych i szkodliwych, przez co staje się nośnikiem zjawisk patologicznych i niebezpiecznych.

Dziecko korzystające z internetu bez świadomości związanych z tym zagrożeń może narazić się na niebezpieczeństwo poprzez udostępnienie swoich danych osobowych, kontakt z oszustami lub nieświadomy udział w działaniach niezgodnych z prawem. Uchronienie dzieci przed tego typu konsekwencjami polega na:

  • uświadomieniu im w jaki sposób korzystać  z sieci,
  • wyjaśnieniu jakich zachowań unikać,
  • uprzedzeniu jakie mogą być skutki niewłaściwych zachowań.

Uświadamianie prawidłowego postępowania powinno następować także poprzez rozbudzanie odpowiedzialności za siebie.

Unikanie 4 głównych zagrożeń

Sprawdź, jakie zagrożenia mogą wystąpić i jak ich unikać:

  1. Niechciane i nieodpowiednie dla dzieci treści
  2. Nękanie w Internecie.
  3. Kontakt z przestępcami. 
  4. Uzależnienie od Internetu.

Lepiej zapobiegać

Negatywne konsekwencje niewłaściwego korzystanie z Internetu mogą być nieodwracalne. Dlatego lepiej zapobiegać niż ponosić konsekwencje i narazić dziecko na niebezpieczeństwo. Warto więc przekazać dziecku kilka wskazówek w takiej formie, jaką przyjmie najlepiej. Może to być pogadanka, wykład, rozmowa. A można spróbować zrobić to w formie zabawy, np. losujemy kartki na których z jednej strony jest hasło, z drugiej jego opis albo dać dziecku kartkę z hasłem prosząc, by na odwrocie zapisało dlaczego należy stosować się do niego albo dlaczego nie wolno go lekceważyć.

16 zasad bezpiecznego korzystania z inernetu

Katalog zaleceń bezpiecznego korzystania z internetu dla uczniów:

  1. Nie rozmawiaj z nieznajomymi.
  2. Nie ufaj osobom, które nawiązują z tobą kontakt.
  3. Nigdy nie umawiaj się z osobami poznanymi za pośrednictwem Internetu bez wiedzy rodziców.
  4. Nigdy nie używaj webkamery podczas rozmowy z osobą której nie znasz.
  5. Gdy coś cię przestraszy lub zaniepokoi, wyłącz monitor i powiedz o tym rodzicom.
  6. Mów swoim rodzicom o wszystkim, co sprawiło, ze czujesz się zakłopotany używając Internetu.
  7. Nie wysyłaj wiadomości osobom, których nie znasz.
  8. Nie wysyłaj przez Internet swoich zdjęć lub zdjęć rodziny bez zgody rodziców.
  9. Nie podawaj danych osobowych na stronach, których nie znasz..
  10. Nie klikaj w linki, których nie znasz.
  11. Nie otwieraj plików niewiadomego pochodzenia.
  12. Nie zezwalaj na zapamiętywanie twoich haseł komputerowi innemu niż twój prywatny.
  13. Używaj programów antywirusowych i antyspamowych.
  14. Używaj komunikatorów tylko do kontaktów ze znajomymi.
  15. Jeśli staniesz się ofiarą cyberprzemocy, zwróć się do rodziców.
  16. Korzystaj z komputera umiarkowanie, gdyż długotrwałe szkodzi zdrowiu i może być przyczyną wielu innych problemów.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6 poz. 69 ze zm.).

Opracowała Bożena Łyszczek na podstawie artykułu pani Małgorzaty Celuch, wicedyrektor, specjalista z zakresu prawa oświatowego „Kwadrans dla dyrektora”

Related Images:

Skip to content